Vad är och gör en Kundtjänsteman på försäkringsbolag?
En Kundtjänsteman på ett försäkringsbolag svarar på olika frågor från kunder och försäkringstagare angående deras försäkringstjänster och får handskas med problem när en olycka inträffat. Kundtjänstemannen håller kontakten med kunder via telefon, e-post, eller brev.
Som Kundtjänsteman måste man kunna svara på olika frågor eftersom kunder förväntar sig att prata med en representant från försäkringsbolaget som verkligen kan vara på alla frågor som de har när det till exempel gäller hem-, bil- eller båtförsäkringar. Kunden förväntar sig snabb, relevant, korrekt information om försäkringsbolagets olika produkter och vilka villkor som gäller.
Kundtjänstemän på försäkringsbolag skickar ut blanketter och andra papper som kunden ska fylla i men hjälper också kunder att teckna nya försäkringar, så jobbet har vissa inslag av relationsförsäljning.
När Kundtjänstemannen pratat med kunden vid en olycka som har inträffat, så registreras uppgifterna i datorsystemet och kunden kan hela tiden följa ärendet hemma på sin egen dator.
Med mer ansvar kommer självklart utökade arbetsuppgifter, även för Kundtjänstemän inom försäkringsbranschen. Numera är det vanligt att man inte bara har hand om den första kontakten med kunden utan också tar hand om hela ärendet, från början till slut, alltså även skaderegleringen.
Arbetet som Kundtjänsteman är omväxlande, eftersom kundernas frågor och problem hela tiden varierar. Men som alltid när människor befinner sig i kris kan de vara svåra att handskas med i vissa situationer. Men med ett trevligt sätt och en hjälpsam attityd kommer man dock långt.
Arbetsuppgifter
Eftersom en Kundtjänsteman kan få alla möjliga frågor, ställer arbetet krav på att du har stora kunskaper om försäkringsbolagets olika försäkringar. I arbetet ingår att
- svara på frågor
- förklara försäkringsvillkor
- ge priser och offerter
- skicka ut blanketter
- teckna nya försäkringar
- viss införsäljning
- göra jämförelser mellan försäkringsalternativ
Var arbetar man?
En Kundtjänsteman arbetar på stora och mindre försäkringsbolag.
Videointervju med en Kundtjänsteman på försäkringsbolag
Ingen videointervju för tillfället.
Vilken utbildning krävs för att bli Kundtjänsteman på försäkringsbolag
De flesta som anställs som Kundtjänsteman på ett försäkringsbolag har minst treårig utbildning från gymnasiet eller har arbetat i ett annat yrke tidigare. Försäkringsbolagen har regelbundet egen utbildningsverksamhet och vidareutbildning inom olika försäkringstjänster för sin personal.
Att studera till Kundtjänsteman på försäkringsbolag
Eftersom arbetet kräver en förmåga att lyssna på kunder och ge god service, så är det främst attityden man går på när man anställer någon för kundtjänsten. Meriter är att vara en god kommunikatör, flexibel och positiv.
Behörighetskrav för att plugga till Kundtjänsteman på försäkringsbolag
Då de flesta går en gymnasieutbildning för att bli kundtjänsteman på försäkringsbolag, gäller behörighet för gymnasiet.
Studera till Kundtjänsteman på försäkringsbolag utomlands
Mer information inom kort.
Studier i Norge
Du kan läsa mer om hur man studerar till Kundtjänsteman på försäkringsbolag i Norge på Søk Utdanning.
Vidareutbildningar och magister-/masterexamen
Vi saknar information om vidareutbildning för kundtjänstemän.
Specialisering och inriktningar
Kundtjänsteman på försäkringsbolag kan göra olika arbeten på ett försäkringsbolag och utnyttja den kunskap som man redan fått om företagets produktutbud. Man kan till exempel bli Skadereglerare, Försäkringssäljare eller rikta in sig på att endast syssla med en typ av försäkringar, exempelvis företagsförsäkringar .
Skillnad mot liknande yrken
Jämför gärna med Skadereglerare som möter människor som drabbats av en förlust eller olycka av något slag eller med en Försäkringsmäklare som hjälper och ger råd till enskilda kunder om vilka försäkringar som är bäst.
Praktik, traineeprogram och kompetensutveckling
Kompetensutveckling inom försäkring